Att träna eller inte träna?

Idag läste jag en tjejs blogg som också handlar om träning och hälsa. Hon skrev klart och tydligt att hon tycker det är dumt att träna 6 dagar i veckan. Hennes anledningar var, att man ändå skulle gå upp i vikt när man sedan trappade ner på antalet pass och att det inte är bra att man tränar 5 dagar en vecka, blir lite "trött" på det och sedan blir det bara 1-2 pass nästa vecka.

För mig är detta bara ett stort frågetecken!
Klart att det är bra att träna 6 dagar i veckan, och inte kommer man gå upp i vikt bara för att man trappar antalet pass. Visst avtar viktminskingen men när man väl är i mål och bara ska hålla vikten så är det ingen fara. Sen anser jag också att det är väl hur bra som helst att träna mycket en vecka. Håller med om att det inte är bra ifall man tröttnar på träningen, så man kanske lägger av helt. Men att strunta i att träna 5 pass en vecka och håller sig till 2-4 pass, bara för att man endast hinner/kommer träna 3 pass nästa vecka, känns enligt mig ganska dumt (och som en ursäkt för lathet).

Tycker faktiskt att det finns ganska många personer som hittar på egna "ursäkter" och anledningar till att inte röra på sig, istället för att bara inse att man inte har lust, är lat eller annan anledning. Jag vet vad jag talar om, då jag själv har varit en sådan tjej och har sådanna tendenser även i dag. Ursäkter som "det är för dåligt väder", "jag har inga bra träningskläder" osv. Och så hit och dit med "jag måste plugga eller städa" - som om man får mer gjort alla gånger bara för att man skippar träningen?

Nej, ärlighet mot sig själv och träna järnet - det är vad som gäller för mig!

/ Sandra

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0