Hey mister up&cross!

Nu hade jag tänkt berätta för er vad som hänt på min front, som vi pratat med små bokstäver om tidigare. Det är såhär att jag har fått en ny arbetsroll på Transcom. Jag tänkte spalta upp min uppgift före, och efter, så ni lätt förstår hur det kommer se ut för mig i framtiden.

Före:

Roll: Kommunikatör (+stödsamlyssnare och merserviceutbildare)
Huvudsaklig uppgift: Ta emot samtal från Tele2-kunder som har fått problem med sitt internet. Det är allt från mobilt bredband och fiberstadsnät till uppringt internet med snigelmodem. Jag hade också en sidouppgift som stödsamlyssnare, vilket innebär att jag lyssnar på slumpvis inspelade samtal från medlemmar ur min grupp, och bedömmer dem efter ett protokoll med olika kriterier på. Fem samtal per person och månad. Sedan gör jag ett feedbackmöte med dem, om hur det gått, och vad de måste tänka på till nästa månad. På slutet av min tid som kommunikatör fick jag även jobbet som merserviceutbildare. Det innebär att jag lär alla nyanställda säljandets ädla konst. Det handlar om att sälja på kunderna fler tjänster, binda upp dem längre hos oss, öka befintlig hastighet, och förhoppningsvis, ibland också sänka kostnaderna för kunden. Jag kommer även finnas till om någon inte lyckas uppnå sina säljmål. Då kommer jag fungera som coach, tills målen uppnås.
Schema: Varannan vecka dagpass (t.ex. 6.45-15.30), varannan vecka kvällspass (t.ex. 13.30-22.15). Jobbar långhelg (12,5h lör/sön) en helg i månaden. Fasta rast/lunchtider varje dag, anpassat efter driften (kunderna)
Lön: Grundlön + Reward (bonus om man varit effektiv, en gång i halvåret. Max 21000kr) + Merservice + OB

Efter:

Roll: Up&Cross Salescoach (Coachande gruppchef med merserviceinriktning)
Huvudsaklig uppgift: Fungerar som hela Transcoms källa till information och utbildning kring merservice. Det innebär att det är jag som ska ha koll på alla kampanjer, alla produkter vi kan sälja, och hur vi säljer dem på bästa sätt. Jag kommer också att ta emot hela Transcom Kungsörs säljstatistik, och redovisa dem för Transcom Sverige, och Tele2 i jämförelse mot uppsatta mål för veckan/månaden/kvartalet/året. Sedan kommer jag hålla varje gruppchef informerad om hur deras grupp presterar i merservice gentemot målen. Jag kommer också att vara en coach för de som behöver det. Tre personer per team, och månad, ska få coachning (vi är tre teams). Då pratar vi heldags coachning tillsammans med kommunikatören i fråga. Jag kommer också att fortsätta arbeta som utbildare till nyanställda, som den utbildare jag var tidigare. Då är det 1-2 dagars utbildning under anställningsutbildningen, sedan är det 1-1½ dag under deras "trainee"period, då de testar på att ta samtal.
Schema: Jag kommer att bestämma mitt eget schema varje vecka, vilket är en stor bonus. Jag kommer utgå från dagtid hela tiden, om inte annat krävs av mig. När jag väljer att börja mitt pass varierar från 6.45-9.30 beroende på hur min dag ser ut i övrigt. Jag kan också arbeta enligt egen flextid, d.v.s. att jag kan sluta en timme tidigare en dag, för att sedan förlänga de andra fyra dagarna den veckan med en kvart, till exempel. Tar rast/lunch när det passar mig.
Lön: Samma grundlön som tidigare, men med en bonus som kompenserar mig för förlorad OB, reward och sälj. Lönen är inte helt färdigframtagen ännu, så det återstår att se. Kommer garanterat inte bli sämre än innan ;)
Andra skillnader mot tidigare roll: Kommer att få en låsbar hurts där jag kommer förvara diverse saker (pärmar, papper, kampanjmaterial, utbildningsmaterial, hålslagare - ni förstår). Kommer också få åka på viktiga utbildningar/konferenser/möten på andra orter när det krävs. Vi har t.ex. siter (sajter) i Borås, Karlskoga, Strömsnäsbruk m.fl. där dessa brukar hållas. Jag kommer att delta på samma möten, ha samma "rang" och fungera som en gruppchef, bortsett från grupp- och personalansvaret.

Så, då har ni fått rättså genomgående koll på vad jag kommer syssla med i framtiden! Jag ser fram emot detta hur mycket som helst, då jag har längtat efter att få mer att göra - mer ansvar! Ska bli intressant att se också, hur lönen kommer att se ut när den är klar. Vi ska nämligen bli utvärderade en och en efter vår prestation under 2007, och utefter det bedöms vår nya grundlön. Har man gjort medelmåttigt ifrån sig får man 500kr ökning inför 2008, har man gjort bra eller jättebra ifrån sig får man mer. Hur mycket mer vet jag inte ännu som sagt.

Hoppas jag inte har tråkat ut er hur mycket som helst nu med mitt jobbtjafs :D

Wish me luck friends!

/ Johan

Kommentarer
Postat av: Johan

wooohooo :D gratz m8! du får cutta mig lite slack på utbildningen

2008-04-12 @ 11:59:59
URL: http://vidners.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0