Besvikelse, undran och kvällsmys

Konstig kombination? Nej inte speciellt. Igår fick vi veta en dundrande nyhet på jobbet, som släpptes rakt i ansiktet på oss anställda. Vi har nämligen en bonus på jobbet som baseras på hur bra vi presterar. Statistiken på våra samtal genererar en slutsiffra, ett resultat, en såkallad "reward". Har man över 100% reward så får man denna bonuslön, med några hundra per procent man är över 100%. Maxreward uppnås på 118%, och då 4400kr extralön den månaden.

Nu har cheferna på Transcom gjort så, att de har tagit bort vår rewardbonus helt. Istället har de infört en bonus som liknar rewarden, den baseras alltså också på hur vi presterar. Den stora skillnaden är dock att vi får den en gång i halvåret istället (!?!?!?). Då är den istället upp till 21000kr, vilket i sig är en trevlig summa att få. MEN, hur ska vi klara oss på vår ultralåga grundlön de andra månaderna? Jag fattar inte hur man kan lägga om ett lönesystem på det sättet. Ingen vuxen människa har väl nytta av en låg månadslön och sen två gånger om året får man mycket? Alla har väl en fast driftskostnad varje månad. Jag menar, kan Transcom fixa så att hyran, mobilen, bredbandet, bilen och alla andra kostnader man har läggs halvårsvis så ska jag fundera på saken. Men tills vidare så säger jag bara fuck you. Jag tänker avvakta tills nästa vecka, då det klubbas till 100% hur det kommer bli. Förhoppningsvis går det inte igenom, då jag var långt ifrån ensam om att ogilla det nya förslaget. Många andra har redan börjat se sig om efter annat jobb, och vissa har till och med bett om uppsägningsblanketter.

Efter en värdelös arbetsdag kommer jag dock hem till ett matdoftande paradis, och möts av en ultraskön dam med ett jätteleende på läpparna. Hon leder mig in i vardagsrummet där hon har tänt ljus, bäddat soffan med täcken och kuddar, slagit på dvdn Be Cool som vi påbörjat för några kvällar sedan. Inte nog med det, hon har precis börjat slutföra kvällens middag, lövbiff med potatiskroketter och champonjonsås - underbart gott!

Om det är någon som gör mig glad och lycklig, lätta som tunga dagar, så är det du Sandra. Jag älskar hur fin du är mot mig, och allt du gör för att jag skall må bra. Jag hoppas jag visar hur tacksam jag är att jag har dig! Tack för att jag får vara din, och för att du är min!

/ Johan

Kommentarer
Postat av: Linke

Transcom kanske behöver ordna till likviditeten? Verkar dock vara ett konstigt sätt att lösa det på.

2008-02-02 @ 01:25:38
Postat av: Johan

Linke: Mm, verkligen. Aja, vi får se hur det blir..

2008-02-02 @ 11:22:51
URL: http://ungsambo.blogg.se
Postat av: Karolina

De verkar gräva sin egen grav...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0