Uppmålad (mar)drömsbild

När jag tänker på mig själv, när jag för en stund "kliver ur mig själv" och tänker på mig själv som om jag vore en vän eller en tjej jag ser på stan, har jag alltid haft och har fortfarande samma bild av mig själv. Den lite mulliga, lätt småtöntiga, snälla tjejen. Här om dagen kom jag på mig själv med tanken "ja, men hon är ju mullig" när jag tänkte på mig själv och mitt utseende. Men är jag mullig? Nej jag antar inte, när jag tänker efter. Dock tror jag att jag alltid kommer se mig själv så, det är en bild som har fastnat som ett lager runt tanken på mig själv. Även om jag så skulle väga mina "önskade" kilon, vara smal och nöjd, kommer jag nog ändå alltid tänka på mig själv som den mulliga, otränade tjejen. "Jag smal? Tjoho!", är min första tanke när någon säger att jag är smal och har fin kropp. Det positiva i det hela är ändå att jag alltid varit okej nöjd trots den rätt så negativa bilden av tjejen som är jag. Frågan är dock om jag inte ska försöka göra något åt det hela, kanske är det dags för mig att inse att jag är ganska smal och att jag har helt fel bild av mig själv? Men hur lyckas jag med det!?

En uppmålad bild som jag har haft sedan jag var åtminstone tio år kan bli svår att rubba på. Behöver jag ändra på bilden av mig själv? Vill jag ändra på hur jag ser mig själv? Ja, det kan nog kanske vara dags att inse och så småningom kanske börja tycka om mig själv som jag är!

En del träning, en del insikt, en del peppning, en del jämförande - men det ska nog gå :)



Kommentarer
Postat av: amelie

du är så fin sandra! Jag känner igen dina tankar, för likadana har jag om mig själv. Dock hatar jag mig själv, men jag vill också vara nöjd (ja, jag ska inte säga "acceptera" mig själv för det har tydligen en negativ klang) över mig själv. Jag inte bara vill, jag SKA!

2008-07-19 @ 21:25:45
URL: http://metrobloggen.se/ameliepettersson
Postat av: Weronica

Jag vill också vara lika smal och fin som du!

2008-07-21 @ 14:34:08
URL: http://turkost.se
Postat av: ina

Jag såg inte ens ut så där när jag (enligt BMI) var normalviktig, du är jättefin och det vore synd om du tyckte detsamma först när du blivit gammal och kommit på att du saknar den kropp du hade som ung :P

2008-07-22 @ 00:42:36
URL: http://inabina.blogg.se/
Postat av: melina

Jag saknar dig. Vi behöver ses!

2008-07-23 @ 00:06:32
Postat av: Therese

Hej Sandra! Precis som andra har skrivit före mig så har du en jättefin kropp. Jag vet själv hur svårt det är att ändra uppfattning om sig själv. Mitt tips är att ta kontakt med ungdomsmottagningen, och prata med kuratorn som ofta finns där. Det hjälper. Min självkänsla var ungefär 0 när jag började träffa min kurator. Idag mår jag mycket bättre. Första kontakten är alltid jobbig, men det är värt det när man inser att man faktiskt Har ändrat sin självuppfattning. Lycka till!

2008-07-23 @ 12:49:34
URL: http://theresekoistinen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0